Thursday, June 17, 2010

Pendahuluan

Untuk menyenangkan para pembaca memafami tentang komputer, disini saya akan menyenaraikan komponent2 yg penting dalam komputer dengan sedikit info. Kemudian barulah saya akan terangkan satu per satu komponent secara mendalam.

Processor


Processor merupakan otak kepada komputer, antara komponen yg paling penting dalam menentukan kelaju sesebuah komputer.


Motherboard

Motherboard merupakan component yg paling pening skali dalam sesebuah computer. Motherboard la yg menentukan segala komponent yg bakal kita gunakan.


RAM


RAM (Random Access Memory), salah satu komponent penyimpan memory, tk seperti hard disk, memory yg disimpan dalam RAM akan hilang apabila tiada elektrik. Ia juga lebih laju daripada Hard Disk.


Graphic Card


Graphic Card merupakan komponen yg sangat penting untuk game dan graphic.


Hard Disk


Hard Disk, merupakan komponent menyimpan memory yg tetap.


Power Supply

Power supply merupakan satu komponen yg sangat penting. Merupakan pembekal kuasa electrik kepada komputer.


Terdapat banyak lagi komponent yg saya tk senaraikan disini seperti DVD-Burner, Casing, dan lain2 atas sebab komponent itu sangat mudah difahami tanpa diajar.


Saya akan terangkan secara teperinci tentang setiap komponent mengikut susunan yg saya senaraikan diatas di post akan datang.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails